Forutsigbare og variable kostnader øker vareeier sin kontroll
Valget mellom å drive eget lager eller outsource til en tredjepartsleverandør avhenger av virksomhetens unike behov, størrelse, vekstambisjoner og tilgjengelige ressurser.
Her ser vi nærmere på de vanligste motivasjonene for å bytte lagerløsning, samt forskjellene mellom å drive eget lager, bruke en tradisjonell 3PL-leverandør og Spedifys unike modell.
Ved å drive eget lager innebærer betydelige kostnader, inkludert investeringer i lagerinfrastruktur, ansettelse og opplæring av lagerpersonell, implementering av lagerstyringssystemer, løpende vedlikehold og andre driftsrelaterte utgifter.
Her følger kostnadseksempler knyttet til egen lagerdrift:
- Leie av lokale(r)
- Vedlikehold (rengjøring, strøm etc.)
- Inventar (trucker, traller, pcer, div. utstyr etc.)
- Mannskap/lagermedarbeidere (lønn- og sosiale kostnader)
- Deltidsressurser
- Forbruksmateriale (paller, emballasje, fyll, tape etc.)
Eget lager medfører høy kapitalrisiko, ettersom det krever betydelige investeringer i både etablering og utvidelse av intern kapasitet. I tillegg øker sårbarheten for driftsforstyrrelser, som eksempelvis ved sykefravær.
Tradisjonell 3PL prising
Her følger ordrehåndteringskostnader knyttet til 3PL tjenester:
- Pris-per-ordre
- Pris-per-varelinje
- Pris-per-produkt
- Pris-per-innstikk
- Pris-per-emballasje
- Pris-per-fraktetikket
De fleste 3PL-aktører opererer også med «øvrige kostnader»:
- Systemtilgang (løpende månedsavgift per bruker)
- Varemottak (ved oppstart- og varepåfylling for registrering/innleggelse)
- Lagerleie (løpende månedsavgift per-kasse, reol eller pallplass)
- Returhåndtering (her tilfaller ordrehåndteringskostnadene over på nytt ved returhåndtering)
- Andre kostnader
Med tradisjonell 3PL er kostnadsbilde uoversiktlig da bruken av tjenester varierer basert på behov, og avgifter reguleres årlig.
Med Spedify oppnår du både kostnadseffektivitet og forutsigbarhet, ettersom du kun betaler basert på volum, uten faste avgifter
Her følger formidlingskostnaden knyttet til Spedify tjenester:
- Vi avtaler pris i forkant som inkluderer alt
Inkluderer:
- Systemer
- Varemottak
- Lagring
- Plukk/pakk
- Standard emballasje
- Returhåndtering
- Support
Med Spedify har du full kontroll over kostnadene. Vi sørger for at du alltid har full oversikt over prisbildet. Hos oss er åpenhet en selvfølge – ingen skjulte kostnader, bare klar og tydelig prising. Vi deler en felles interesse i å skape suksess, samtidig som vi tar hensyn til markedets utvikling.